Mondhygiëne

De mondhygiënist richt zich op preventie en mondverzorging om zo tandbederf en tandvleesaandoeningen te voorkomen én te bestrijden. De mondhygiënist zal u advies geven over de beste mondverzorging voor uw mond.

De mondhygiënist zal de conditie van uw tandvlees in kaart brengen. Zij maakt een status. Aan de hand van deze status kan zij advies en voorlichting geven over de voor u benodigde zorg. Daarnaast bekijkt zij ook uw voedingsgewoonten en probeert samen met u hier een goede balans in te vinden.

Tijdens tijdens de behandeling verwijderd de mondhygiënist tandsteentandplak en aanslag van uw tanden. Tandplak is een zacht en kleverig, nauwelijks zichtbaar laagje van speekseleiwitten en bacteriemassa (biofilm) op de tanden en kiezen. Tandplak kan verkalkt bij het in contact komen met speeksel tot tandsteen. Tandsteen zit stevig vast aan de tanden en kiezen en kunt uzelf niet reinigen. Tandplak is in staat een nieuwe laag te vormen en zo telkens meer tandsteen te vormen.

Waar de mondhygiënist zich met name op zal focussen is tandplak en tandsteen aan uw worteloppervlakken. Deze vlakken bevinden zich onder het tandvlees. Hier kunt uzelf lastig schoonmaken. Uiteindelijk leidt ophoping van tandplak en tandsteen tot een ontsteking van uw tandvlees.

Gezond tandvlees is roze. Ongezond of ontstoken tandvlees is vaak roder van kleur, gezwollen en bloedt bij tandenpoetsen. Er is een regel die altijd geldt: gezond tandvlees bloedt nooit! Het eerste stadium van ontstoken tandvlees wordt gingivitis genoemd, een verder gevorderd stadium noemen we parodontitis.